Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWiig, Arne
dc.date.accessioned2008-03-12T12:00:23Z
dc.date.accessioned2017-03-29T09:12:57Z
dc.date.available2008-03-12T12:00:23Z
dc.date.available2017-03-29T09:12:57Z
dc.date.issued1993
dc.identifier.issn0805-505X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2435983
dc.description.abstractDenne rapporten analyserer i hvilken grad tvungen opphavsmerking for klær representerer en konkurransevridende faktor. Konkurranservidningen består dels i at produkter med samme kvalitet oppnår ulik pris, og dels i at opphavsinformasjon kan påvirke bedriftenes incentiver til å forbedre sin kvalitet. Med utgangspunkt i teorier om statistisk diskriminering vises at denne typen konkurransevridende faktorer er "selvoppfyllende" - land med et dårlig "kvalitetsimage" fortsetter å produsere produkter med lav kvalitet, og land med et godt "kvalitetsimage" produserer høy kvalitet. En slik diskriminering kan føre til at produsenter i utviklingsland underinvesterer i kvalitetsforbedringer. Denne negative allokeringseffekt må avveies mot den positive effekten som følge av en bedre tilpasning mellom produsenter og konsumenter ved at opphavsland i noen grad er en kvalitetsindikator.
dc.language.isonor
dc.publisherChr. Michelsen Institute
dc.relation.ispartofseriesResearch report
dc.relation.ispartofseriesR 1993: 2
dc.subjectCountry of origin
dc.subjectDiscrimination
dc.subjectLabelling
dc.subjectQuality
dc.subjectConsumer behaviour
dc.subjectTextiles
dc.titleRepresenterer opphavsmerking en konkurransevridende faktor?
dc.typeResearch report


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel