Show simple item record

dc.contributor.authorWiig, Arne
dc.date.accessioned2008-03-12T12:00:23Z
dc.date.accessioned2017-03-29T09:12:57Z
dc.date.available2008-03-12T12:00:23Z
dc.date.available2017-03-29T09:12:57Z
dc.date.issued1993
dc.identifier.issn0805-505X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2435983
dc.description.abstractDenne rapporten analyserer i hvilken grad tvungen opphavsmerking for klær representerer en konkurransevridende faktor. Konkurranservidningen består dels i at produkter med samme kvalitet oppnår ulik pris, og dels i at opphavsinformasjon kan påvirke bedriftenes incentiver til å forbedre sin kvalitet. Med utgangspunkt i teorier om statistisk diskriminering vises at denne typen konkurransevridende faktorer er "selvoppfyllende" - land med et dårlig "kvalitetsimage" fortsetter å produsere produkter med lav kvalitet, og land med et godt "kvalitetsimage" produserer høy kvalitet. En slik diskriminering kan føre til at produsenter i utviklingsland underinvesterer i kvalitetsforbedringer. Denne negative allokeringseffekt må avveies mot den positive effekten som følge av en bedre tilpasning mellom produsenter og konsumenter ved at opphavsland i noen grad er en kvalitetsindikator.
dc.language.isonor
dc.publisherChr. Michelsen Institute
dc.relation.ispartofseriesResearch report
dc.relation.ispartofseriesR 1993: 2
dc.subjectCountry of origin
dc.subjectDiscrimination
dc.subjectLabelling
dc.subjectQuality
dc.subjectConsumer behaviour
dc.subjectTextiles
dc.titleRepresenterer opphavsmerking en konkurransevridende faktor?
dc.typeResearch report


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record