Opprinnelsesland - signal om kvalitet? En samvalganalyse av konsumenters vurderinger ved kjøp av klær fra utviklingsland
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2435742Utgivelsesdato
1992Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bora-import [434]
Sammendrag
I denne rapporten studeres norske forbrukeres oppfatning om og reaksjoner på opplysninger om opprinnelsesland for klesprodukter. Analysen viser at forbrukerne har stereotype oppfatninger om ulike lands produkter, men opphavsland benyttes også som en indikator for kvalitet. Denne signaleffekten av opphav er imidlertid ikke signifikant dersom konsumentene får informasjon om flere holdepunkter ved produktene (som pris, merke og design). Produkter fra utviklingsland rangeres lavt, men dette kan kompenseres ved lav pris eller andre gunstige egenskaper ved produktet. Analysen er basert på en survey-undersøkelse av faktisk kjøpeatferd, og to eksperimentelle undersøkelser.
Utgiver
Chr. Michelsens Institutt. Avdeling for samfunnsvitenskap og utviklingSerie
Research reportR 1992: 9