Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWiig, Arne
dc.date.accessioned2008-03-13T08:41:09Z
dc.date.accessioned2017-03-29T09:12:05Z
dc.date.available2008-03-13T08:41:09Z
dc.date.available2017-03-29T09:12:05Z
dc.date.issued1992
dc.identifier.issn0803-0030
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2435742
dc.description.abstractI denne rapporten studeres norske forbrukeres oppfatning om og reaksjoner på opplysninger om opprinnelsesland for klesprodukter. Analysen viser at forbrukerne har stereotype oppfatninger om ulike lands produkter, men opphavsland benyttes også som en indikator for kvalitet. Denne signaleffekten av opphav er imidlertid ikke signifikant dersom konsumentene får informasjon om flere holdepunkter ved produktene (som pris, merke og design). Produkter fra utviklingsland rangeres lavt, men dette kan kompenseres ved lav pris eller andre gunstige egenskaper ved produktet. Analysen er basert på en survey-undersøkelse av faktisk kjøpeatferd, og to eksperimentelle undersøkelser.
dc.language.isonor
dc.publisherChr. Michelsens Institutt. Avdeling for samfunnsvitenskap og utvikling
dc.relation.ispartofseriesResearch report
dc.relation.ispartofseriesR 1992: 9
dc.subjectTekstiler
dc.subjectPriser
dc.subjectKvalitet
dc.subjectOpprinnelsesland
dc.subjectOpinionsundersøkelse
dc.subjectNorge
dc.titleOpprinnelsesland - signal om kvalitet? En samvalganalyse av konsumenters vurderinger ved kjøp av klær fra utviklingsland
dc.typeResearch report


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel