Selskapers sosiale ansvarlighet. En teoretisk analyse og empirisk undersøkelse av bedrifter i Malaysia
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2436102Utgivelsesdato
2004Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bora-import [434]
Sammendrag
Myndigheter, internasjonale organisasjoner og frivillige organisasjoner ser på selskapers sosiale ansvarlighet (SSA) som et effektivt virkemiddel til å nå samfunnsmessige mål, som for eksempel vern av naturmiljø, fattigdomsbekjempelse og bedring av helsetjenester. Myndigheter ønsker næringslivets deltagelse i mer enn bare økonomisk utvikling. FNorganisasjoner inviterer selskaper til å delta i partnerskap for ånå Millenniummålene. I denne rapporten defineres SSA som en praksis. Den går kun kort inn i den normative debatten.Rapportens teoretiske del presenterer en modell forhvordan selskaper velger SSA -nivå. Modellen tar hensyn til at en drivkraft er ønske om profitt, men at også andre mål kan være viktige drivkrefter. Modellen predikerer; a) at selskaper vil velge et SSA-nivå høyere enn null, selv under perfekt konkurranse; og b) at selskaper som verdsetter SSA i seg selv, velger et høyere nivå på SSA enn selskaper som kun verdsetter profitt.Den empiriske delen utforsker SSA-situasjonen i vestlige og lokale selskaper i Malaysia, og undersøker motivasjonen for denne praksisen. Studien konkluderer med at vestlige selskaper har bedre arbeidsforhold og miljøstandarder, mens lokale bedrifter i større grad støtter sosiale institusjoner i de nærmiljøene de opererer. Vestlige selskaper mener at profitt er den viktigste drivkraften, mens lokale bedrifter for en stor del forklarer deres støtte til sosiale institusjoner med moralske regler. SSA oppfattes som en nødvendighet, eller snarere en plikt, for lokale bedrifter. Til slutt diskuterer rapporten hva myndigheter kan gjøre for å få næringslivet til heve innsatsen i forhold til samfunnsmessige mål. Den spesifiserer en liste med politikkanbefalinger, som kan øke SSA-nivået både i lokale og vestlige selskaper.
Utgiver
Chr. Michelsen InstituteSerie
Research reportR 2004: 7