€Y Routledge
g Taylor &Francis Group
Journal of African Cultural Studies
AFRICAN
CLITURAL

SELIDIES

ISSN: 1369-6815 (Print) 1469-9346 (Online) Journal homepage: http://www.tandfonline.com/loi/cjac20

Covering Ebola: a comparative analysis of CCTV
Africa’s Talk Africa and Al Jazeera English’s Inside
Story

Shubo Li

To cite this article: Shubo Li (2016): Covering Ebola: a comparative analysis of CCTV Africa’s
Talk Africa and Al Jazeera English's Inside Story, Journal of African Cultural Studies, DOI:
10.1080/13696815.2016.1188687

To link to this article: http://dx.doi.org/10.1080/13696815.2016.1188687

ﬁ Published online: 31 May 2016.

\]
CJ/ Submit your article to this journal (&

A
h View related articles &'

@ View Crossmark data &'
CrossMark

Full Terms & Conditions of access and use can be found at
http://www.tandfonline.com/action/journalinformation?journalCode=cjac20

(Download by: [84.215.51.116] Date: 31 May 2016, At: 23:25 )



http://www.tandfonline.com/action/journalInformation?journalCode=cjac20
http://www.tandfonline.com/loi/cjac20
http://www.tandfonline.com/action/showCitFormats?doi=10.1080/13696815.2016.1188687
http://dx.doi.org/10.1080/13696815.2016.1188687
http://www.tandfonline.com/action/authorSubmission?journalCode=cjac20&page=instructions
http://www.tandfonline.com/action/authorSubmission?journalCode=cjac20&page=instructions
http://www.tandfonline.com/doi/mlt/10.1080/13696815.2016.1188687
http://www.tandfonline.com/doi/mlt/10.1080/13696815.2016.1188687
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/13696815.2016.1188687&domain=pdf&date_stamp=2016-05-31
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/13696815.2016.1188687&domain=pdf&date_stamp=2016-05-31

Downloaded by [84.215.51.116] at 23:25 31 May 2016

Routledge

Taylor & Francis Group

JOURNAL OF AFRICAN CULTURAL STUDIES, 2016
http://dx.doi.org/10.1080/13696815.2016.1188687

39031LN0Y

Covering Ebola: a comparative analysis of CCTV Africa’s Talk
Africa and Al Jazeera English’s Inside Story

Shubo Li

Chr. Michelsen Institute, Bergen, Norway

ABSTRACT KEYWORDS
This article presents a comparative analysis of how Chinese Central China-Africa relations; media
Television (CCTV) Africa and Al Jazeera English’s current affairs talk ~ of the South; international
shows, both in English, have covered the 2014-2015 West Africa broadcasting
Ebola outbreak from March 2014. The purpose of this study is to

broaden the knowledge on the presence of the two international

broadcasters that are emblematic of the so-called ‘media of the

South’, through comparing them. Through quantitative and

qualitative analysis, this research project finds that Talk Africa

(CCTV) seems to have adopted a stabilizing role towards a

panicking audience during the Ebola crisis, through reassuring the

audience, pitting development against disease, providing the

example of successful interventions in Nigeria, and showing the

direction to a brighter future. The Inside Story (Al Jazeera) episodes

are structured in a way that is more problem-centred, as most of

the scrutinizing questions and discussions are organized around

the problems such as the lack of trust from local people, shortage

of trained medical personnel and the social cost of the deadly

epidemic, leading to straightforward technical explanations and

factual or individual observations, leaving the journalists little

room to mould any ideological opposition.

Introduction

This study sets out to analyse how two news talk show programmes, Al Jazeera English
(AJE)'s Inside Story and Chinese Central Television (CCTV) Africa’s Talk Africa covered the
2014-2015 West Africa Ebola outbreak. Both AJE and CCTV Africa distinguish themselves
from other global TV networks by developing an alternative market positioning, which
alludes to a promise that their coverage of African news will be less affected by Eurocentr-
ism or Americanocentrism. The article seeks to examine how they report major event in
Africa and whether their approaches are different. This article intends to understand the
strategies of the two ‘media of the South’ in mediating events of general public
concern, both locally and globally, through comparing how Talk Africa and Inside Story
covered the Ebola outbreak in 2014.

Al Jazeera Arabic (AJA), a subsidiary of the state-owned Qatar Media Corporation, was
launched in 1996 by the Emir's decree, as an Arabic news and current affairs satellite TV
channel, with the expressed aim of providing a different perspective and a public voice

CONTACT Shubo Li @) shubo.li@cmi.no; shubo.li@media.uio.no
© 2016 Journal of African Cultural Studies


mailto:shubo.li@cmi.no
mailto:shubo.li@media.uio.no
http://www.tandfonline.com

Downloaded by [84.215.51.116] at 23:25 31 May 2016

2 (& s.u

in a highly Westernized global news market (Geniets 2013, 65). Its parent company, the Al
Jazeera Media Network (AJMN), developed into a fully fledged television network consist-
ing of over 20 channels, with its English Channel AJE established in Doha in 2006. The
global expansion of AJMN, in particular in regions of conflicts, has contributed to its
growth in reach and popularity.

According to its founding document, the AJMN is an ‘independent public institution’. It
is state-funded in terms of financial resources, but independent operationally, and the ‘edi-
torial line and policy is set independently from any governmental interference’ (Fig-
enschou 2014, 27). Figenschou (2014) argues that this independence is relative and
conditional, and that Al Jazeera has to be understood in terms of a dialectic of autonomy
(organizational and journalistic) and dependency (economic and political) resulting from a
complex interplay between national, regional and international factors and aspirations. As
a public diplomacy tool, the AJMN serves Qatar’s foreign policy objectives. These policy
objectives are largely in line with those of the Gulf Cooperation Council (GCC) to ensure
an interlinked survival among the GCC members that they can rely on each other’s
support in the face of serious domestic crisis (Figenschou 2014, 35), and, on the other
hand, also to protect the country from its powerful Gulf neighbours. She argues that as
long as the AJMN ‘maintains its editorial independence, or at least is perceived to be edi-
torially independent by the outside world’, its reputation for the professionalism of its cov-
erage and its capacity to set agendas on the global stage will contribute to the growth of
Qatar’s influence in regional affairs, and hence serve its foreign policy objectives (Fig-
enschou 2014, 44-45). A journalist from a British Newspaper The Guardian remarks that
the ALMN ‘helped put Qatar on the map, politically and diplomatically’ (Whitaker 2011).

While the ‘domestic services’ agenda manifests its allegiance to an Arab political entity,
the international services agenda identifies with a wider range of concerns. AJA, in its
profile, claims to be ‘a broadcasting service with Arab affiliation and global orientation’
(Geniets 2013, 70). The corporate profile of AJE goes further to highlight its ‘counter-hege-
monic’ mission to represent a view from the South. It says that the channel ‘aims to
balance the information flow between the South and the North'. Self-proclaimed as ‘a
voice of the South’ (AJE 2014), the area of central importance for AJE is set as the
Middle East and Africa, where it has unique access to some of the world’s most troubled
and controversial locations in terms of media coverage due to its ‘non-Western media’
outlook which relates to its middle-eastern identity as an AJMN member (Figenschou
2014).

AJE featured Inside Story, a daily half-hour discussion show, which was launched at the
news channel’s very beginning in November 2006. Inside Story broadcasts every day at
17:35 GMT, or 19:35 Doha time. The programme is modelled after the sister channel Al
Jazeera Arabic’s news programme Ma Wara al Khabar (Behind the News), and will go
‘beyond the headlines’ to analyse and investigate news stories in a fresh light (Reeve-
Cook 2006).

Before the launch of AJE, only a few of the contemporary satellite news channels had a
global reach, and all of these are major English-language international players: CNN, BBC,
CNBC, Bloomberg TV and Fox News. Although there is a ‘strong trend of regionalism in the
international media since the 1990s and an unprecedented growth of more localized
transnational satellite channels since the mid-1990s in the Arabic-language market,
Spanish-language Latin American market, and the English-Language market’ (Figenschou



Downloaded by [84.215.51.116] at 23:25 31 May 2016

JOURNAL OF AFRICAN CULTURAL STUDIES . 3

2014, 6), the voices of major English-language international broadcasters dominate the
global public sphere. Since the launch of AJE in 2006, it has been available free-to-air
through satellite and cable providers around the world (Al Jazeera 2009) and has
become a mainstay in Africa because of the extent of AJE's Africa coverage. In
2011, both African audiences and media observers were expecting the arrival of an Al
Jazeera news channel in Swahili that will be headquartered in Nairobi (Variety 2011).
What they met was the disappointment that this plan was dropped in 2012, while Al
Jazeera reportedly invested the money in European football broadcast rights (Nairobi-
wire.com 2012).

Both AJMN and CCTV have been dependent on the rulers of their countries, the former
economically, and the latter politically. As China’s largest television network, CCTV is a
public institution, owned by the state and run by a group of executives, who are not
only appointed by the Chinese Communist Party (CCP) but also have positions in the
party-state bureaucracy. CCTV enjoys certain privileges, including exemption from
revenue tax. Taking one-third of the national television advertising market, CCTV is finan-
cially self-sufficient, earning 70% of its revenue from advertisers (Mi et al. 2014). Politically,
CCTV's role as ‘an important news & Public Opinion organization’ and ‘the voicing organ of
the Party, the government and the people’ has been made explicit in its statement (CCTV
2009).

While CCTV generally adheres to the role of being instrumental to state propaganda, its
international arm, CCTV NEWS (formally known as CCTV-9 or CCTV International), which was
launched in 2000, defines itself as ‘China’s contribution to greater diversity and wider per-
spectives in the global information flow’ on its English-language website English.cntv.cn.
With a special focus on China, the English-language channel prioritizes events with rel-
evance for Asia and, more generally, all developing countries. CCTV News provides ‘inter-
national audiences with a window into understanding China and the world at large’
(http://english.cntv.cn/). The Spanish and French programmes on CCTV 9 later developed
into separate channels, CCTV-E and CCTV-F, in 2007. CCTV International Arabic and CCTV
International Russia were launched in 2009, to serve China’s diplomatic objectives in
China-Arab and China-Russia relations. With the exception of CCTV Africa and CCTV
America, the Overseas Programme Centre (OPC) produced all the contents of the CCTV
international channels in Beijing (Mi et al. 2014). Unlike AJMN, which had broadcasting
Centres outside Qatar from early in its history, it was not until the launch of CCTV Africa
in 2012, that CCTV made its first major step into overseas expansion.

The launch of CCTV Africa in Nairobi, in stark contrast to the aborted launch of Al Jazeera
Swahili, came as a surprise to African and international communities. Gagliardone points
out that such a feat would not have been possible without the visit to Nairobi in April,
2011, of Li Changchun, the head of the Central Propaganda Department of the CCP. In
2010, journalists from CCTV NEWS were sent to Nairobi to set up a small newsroom,
which was to become the continental hub for Africa. CCTV's modest operation in
Nairobi was quickly scaled up into the largest initiative of an international broadcaster
in Africa, presumably with the boost, backing and strategic adjustment from the CCP lea-
dership, which was generated from Li's visit to Kenya (Gagliardone 2013). CCTV America,
the more ambitious and well-resourced experiment of CCTV's expansion abroad, was
expected to be the first, but it was launched a month after the launch of CCTV Africa in
Nairobi. This is just one example to illustrate that the international mediascapes in


http://english.cntv.cn/

Downloaded by [84.215.51.116] at 23:25 31 May 2016

4 (& s.u

Africa is shaped by the ebb and flow of international might and the complex interplay
between national, regional and international factors and aspirations.

Both AJE and CCTV Africa distinguish themselves from other global TV networks by
developing a market positioning of being ‘the voice of the South’ or ‘the Voice for
Africa’. Positioning itself as ‘A new voice for Africa’ (CCTV Africa 2013), CCTV Africa has
approximately 150 staff in Nairobi. It produces one and a half hours of news programme
each day and two and a half hours of weekly news magazine, all in English. In an interview
with CCTV Africa’s manager in June 2013, he disclosed the prospect of CCTV Africa devel-
oping into a full channel with news broadcasting in French, English and Kiswabhili within
two years, a plan that has yet to be materialized. During the period of the study, CCTV
Africa consisted of three programmes in English that reflect its focuses on African news,
perspectives and personalities, respectively: Africa Alive, a one-hour news programme;
Talk Africa - a-30 minute weekly talk show that mainly discusses politics and current
affairs in Africa; and Faces of Africa, 30-minute documentaries that feature: ‘people in
Africa, either prominent or ordinary, who have great stories to tell about Africa’ (CCTV
2015).

Even though it is not clear to what extent Inside Story was an inspiration for Talk Africa at
the latter’s beginning stage, the two programmes have many elements in common. The
formats of the two programmes are almost identical. Both start with several minutes of
short video clips offering briefing on the news event that will be the centre of the upcom-
ing discussion, and then the anchor recaps the situation and opens the discussion from the
studio in Doha or Nairobi and presents the guests of the day. Video clips sent back by
reporters dispatched to the field are to provide more information that can help to make
sense of the situation, before the anchor and panellists in the studio begin to give their
opinions. The anchor will talk on line with guests and correspondents from far away,
when necessary. In both programmes, the style of conversation resembles a group inter-
view, where guests speak only when they are asked to do so.

In each show, Talk Africa would invite one or two wired guests or correspondents, in
addition to the two guests sitting in the studio, while Inside Story regularly invites three
guests, either in the studio or online. Both shows invite primarily academics, representa-
tives from non-governmental organizations (NGOs), journalists, and other types of pro-
fessionals. Despite the fact that politicians were not often participants in the two shows,
bureaucrats were invited when their positions were suitable. The absence of interactions
with the audience in both shows suggests the austere style of one-way communication in
the two programmes.

Why pick the Ebola coverage as the subject of this study? Because the case presents a
vivid example of how current affairs talk shows can, on the one hand, inform the public
about what they should know about an epidemic that presented immediate threats to
the African and even global audience, and on the other hand, could ease people’s appre-
hensions about it through talking with those who were on the frontline of fighting Ebola.
Both Inside Story (hereafter IS) and Talk Africa (hereafter TA) dedicated considerable airtime
to this public health crisis, which was of great regional and international importance, with,
however, different time lines and frequency. This is the largest and most complex Ebola
outbreak since the Ebola virus was first discovered in 1976 and has claimed the lives of
11,284 people (World Health Organization, hereafter as WHO 2015).



Downloaded by [84.215.51.116] at 23:25 31 May 2016

JOURNAL OF AFRICAN CULTURAL STUDIES . 5

Methodology

Why compare media contents, and are they comparable? Hallin and Mancini (2004) justify
the use of comparative media studies in social studies with their classic book Comparing
Media Systems, that comparative studies sensitize us to variation and to similarities, and
this can contribute powerfully to concept formation and to the refinement of our concep-
tual apparatus. The merits of a comparative study, as Hallin and Mancini (2004, 2) suggest,
are that:

it enables us to notice things we did not notice and therefore had not conceptualized, and it
also forces us to clarify the scope and applicability of the concepts we do employ. Secondly, it
allows us to test hypotheses about the inter-relationship among social phenomena.

While this study does not compare AJE and CCTV Africa as two media systems, it sup-
plements what is lacking in Hallin and Mancini’s analysis: the process of meaning pro-
duction in media organizations.

Comparing media content by treating them as discourses with embedded ideological
judgments is nothing novel. A typical example is Liebes’ (1992) study comparing Israeli tel-
evision’s coverage of the Palestinian intifadeh and American coverage of the Gulf war (‘our’
wars) with American coverage of the intifadeh (‘their’ war). The study reveals widely differ-
ent framing mechanisms, that in ‘our’ war coverage, television journalists tend to demo-
nize the opposite side, sanitize the suffering inflicted on it, personalize ‘our’ side, and
decontextualize its aggressive actions. News media clearly are responsive to major
events, but how they report a particular issue is significantly influenced by their own
agenda. Keeplinger and Lemke (2015) test this hypothesis by examining press coverage
in Germany, Switzerland, France and the United Kingdom on the 2011 Japanese seaquake,
the tsunami it caused, and the nuclear disaster of Fukushima. German and Swiss media
concentrated on Fukushima and stressed its relevance to domestic nuclear plants,
whereas French and British media placed a greater emphasis on the tsunami and rarely
related the nuclear catastrophe in Japan to domestic nuclear programmes. The bias of
statements on nuclear energy presented in the news is found to be related with the
views of journalists. This kind of bias can be more salient when the broadcasters are
closely aligned to government policy.

Both AJE and CCTV Africa position themselves as representing an alternative perspec-
tive remarkably different from those of Western television networks. This study aims to
bring to light the nuances and variations on this side of international media spectrum.
The case of Ebola outbreak presents a pertinent example for discerning the possible differ-
ence between the news agenda of the two networks when reporting the story. It shall
shed light to the nuances that had previously been ignored, and then discuss what impli-
cations those nuances may have for the two so-called alternative media.

IS produced 10 episodes, starting from 29 March 2014, when the Ebola disease reached
a major city, Conakry, for the first time, followed by four episodes in July and August, when
the outbreak was gaining momentum, three episodes in September and October, when
the effort to contain the outbreak was seemingly winning, especially in Nigeria, where
the public health system has been effective in enforcing quarantine procedures and con-
taining the virus. Its last episode on Ebola was produced in March 2015, provoked by
Médecins Sans Frontieres (MSF)’s harsh criticism against the World Health Organization



Downloaded by [84.215.51.116] at 23:25 31 May 2016

6 (& s.LU

(WHO) and to review the collaboration of international communication in the battles
against Ebola, and the work that lay ahead in order to be prepared for the next outbreak.

TA ran its first episode on the outbreak significantly later, on 17 August 2014, possibly
triggered by China’s sending medical teams and equipment to Liberia and Sierra Leone.
Once it began to cover the outbreak as an important topic, TA produced three consecutive
episodes on 17, 24 and 31 August, on the topic, followed by one episode in October dis-
cussing international aid to the countries affected, and one in November praising the
triumph of the Nigerian government. TA's last episode on Ebola, ‘Africa after Ebola’ (24
May 2015) discussed the vision of a pan-African solution for containing Ebola, and was trig-
gered by Liberia’s declaration of being Ebola free on 9 May. Although the number of TA
episodes on the outbreak is half of that of IS's, this does not mean that Talk Africa took
the outbreak less seriously, given that IS runs six episodes each week, while TA produces
only one episode per week. As shown in Table 1, in 2014, the Ebola outbreak was unmis-
takably the most important story for both Al Jazeera English and CCTV Africa.

In Table 1, | numbered the 16 episodes of approximately 25 minutes in length each, as
IS1-10 and TA1-6. This table documents all the episodes dealing with the coverage of Ebola
by the two programmes.

The discursive nature of mass media communication predisposes media studies to
qualitative analysis. As Stuart Allan puts it, ‘the “moment” of the broadcast news text is
a fluid one; its meanings are dispersed in ways which analyses of actual newscasts as
static constructs or artefacts cannot adequately address’ (Allan 2004, 90). The news pro-
gramme is made to present an intelligible, codified definition of the reality, which is
regarded as most ‘natural’ and representative of ‘the world out there’ (Allan 2004). This
ideological process happens through the translation of the known facts of a situation
into intelligible audio-visual signs arranged into discourses. Hence, a qualitative method
is used, not only to provide plausible interpretation that can capture the practice of
meaning creation in the content production, but also to allow the reflection on the inter-
preting process in the research. Given the relatively small size of the corpus, it is possible to
combine qualitative paradigms, code analysis and quantitative content analysis of the
corpus. The use of a quantitative method is to measure effectively and to compare the
vector of making geographical reference in the reporting. It supplements the qualitative

Table 1. Overview of Inside Story and Talk Africa’s coverage of the Ebola outbreak.
Timeline Inside Story Talk Africa

29 Mar. 2014 Ebola: How far away is a cure? (IS 1)

4 Jul. 2014 Ebola epidemic: Global responsibility? (IS 2)

31 Jul. 2014 Ebola: A disease out of control? (IS3)

5 Aug. 2014  Stopping the world’s worst Ebola outbreak? (IS4)

17 Aug. 2014 Ebola crisis (TA1)

24 Aug. 2014 Ebola’s cost (TA2)

28 Aug. 2014  Ebola response: Self-preservation? (IS5)

31 Aug. 2014 Ebola crisis: Liberia, Sierra Leone still fragile (TA3)
17 Sep. 2014  Confronting Ebola (1S6)

5 Oct. 2014 Fighting Ebola (TA4)

15 Oct. 2014 Are we losing the race against Ebola? (IS7)

23 Oct. 2014 Ebola: Winning a battle, but losing the war? ((1S8)

2 Nov. 2014 Nigeria beating Ebola (TA5)
3 Mar. 2015 How effective will the Ebola Summit be? (IS9)

24 Mar. 2015 Is the world prepared for another Ebola Crisis? (IS10)

24 May 2015 Africa after Ebola (TA6)




Downloaded by [84.215.51.116] at 23:25 31 May 2016

JOURNAL OF AFRICAN CULTURAL STUDIES . 7

analysis by both corroborating and contradicting it, ushering in a dialectic synthesis by the
end of discussion.

By quantitative analysis, | refer to the systematic analysis of the locations and identities
of the informants mentioned in the episodes, so as to examine the intertextuality that the
narratives of these episodes have with other social contexts. | codified all the visual refer-
ences to geographic locations in the 16 episodes, first by marking them from the following
occasions until no new location emerges:

(1) the whereabouts of the correspondent/interviewee/informant, as indicated by the
caption and the anchor;

(2) the location of wired expert/guests, as indicated by the caption and the anchor and

(3) the location where the video clips had been filmed, as indicated by the caption and
the anchor.

Then | counted the frequency with which each location appears in both programmes,
and calculated the ratio of the appearances of one location against the entire appearances
of all locations. Finally, | grouped the data under four categories: Africa, North America,
Europe and Asia for comparison.

Paradigm and code analysis have been applied to the televised textual contents of the
16 episodes. The paradigm analysis of a text describes a method searching for a hidden
pattern of binary oppositions that are embedded in it and that generate meaning, as
the most important relationship in the production of meaning in language is that of oppo-
sition (Berger 1991, 18). To conduct the analysis, | transcribed the 16 episodes and took
notes when the audio-visual narratives seemed to elaborate on certain ideas. Then, the
synopses of these narratives were compared to see if they were supposed to construct
oppositional contrast. It turns out that pairs of contrasting meaning do emerge in some
of the corpus but are absent in others. | return to the interviews with the personnel
from CCTV Africa so as to verify the result of the textual analysis, and to reveal the complex-
ity of covering the topic of an African epidemic from Africa by two international
broadcasters.

Not unlike its sister TV news programmes, the format of the news talk show is regarded
as being authoritative, and its discourse is ‘composed of language and visual images, orga-
nized by codes and conventions which the news viewer has to perceive and recognize in
order for the viewer to construct sense’ (Bignell 1997, 113). How the meaning is con-
structed in the talk show narrative lies in the process of how reality is mediated
through the establishment of relationship among various factors and actors mentioned
or represented in the talk. | have examined how the programmes use signs connoting
authority, such as news clips or contributions from a reporter who functions as an ‘insti-
tution voice’ (Bignell 1997, 120), or infographics that connote ‘technological sophistication
and contemporaneity’ (Bignell 1997, 116) to create the focuses of the discourse and thus to
structure it.

Another focus of this analysis is the encoding/decoding of social texts in the two pro-
grammes. Berger defines codes as being highly complex patterns and secret structures of
associations that we all learn in a given society and culture. It would be interesting to
examine what happens when different cultures meet, interpret and misinterpret each
other, as staged in the studios of the two programmes. The audience, or the decoder,



Downloaded by [84.215.51.116] at 23:25 31 May 2016

8 (& s.LU

as Hall (1980, 163) argues, has a significant role in being able to interpret the message in
different ways, and ‘the codes of encoding and decoding may not be perfectly symmetri-
cal’. Umberto Eco suggests the idea of ‘aberrant decoding’ that echoes Hall's argument.
According to Eco, ‘codes and subcodes are applied to the message (...) in the light of
a general framework of cultural reference, which constitutes the receiver’s patrimony of
knowledge’ (Quoted in Berger 1991, 24). The theorization about codes and the process
of encoding and decoding assumes a culturally homogenous social space. My study
aims to test the models in the real sociocultural field centred around the action of covering
the 2014 Ebola outbreak. As it is obviously impossible to talk about the decoding process
without proper audience research, this research aims to reflect on the codified social
meaning in the television narratives: the title sequences of the programmes, the structure
of the talk shows, the rituals and norms in the studio, the way the host questions the
guests, and, of course, the visual signs and narrative codes. Such information may hint
to whom the programmes communicate, and may give us an idea about the initial stra-
tegic purpose of the communication.

Last but not least, | visited the headquarters of CCTV Africa in Nairobi in June 2013, and
interviewed the director of CCTV Africa and its star journalist, Beatrice Marshall. Their
accounts of the market positioning and operation routine of CCTV Africa, when syn-
thesized with what | learned from other Kenyan journalists and researchers, provide impor-
tant context for my understanding of the channel’s road map in Africa and its content
strategy.

still a long way from being the ‘media of the South’
Different geographic references

As already mentioned, the two discussion shows have a lot in common in terms of struc-
ture. This is evident in the episodes on Ebola as well. As observed from the episodes, in
both programmes, four groups of voices play crucial roles: the voice of the reporter
framing the topic; the voice of the informants in the video clips fledging the observational
conclusion by the reporter; the voice of the host representing the interests of the public;
and the voice from the guests elaborating on and debating the issue.

In his study of media semiotics, Jonathan Bignell argues that immediacy is a key mythic
meaning1 of television news. Bignell (1997, 116) considers the use of signs, like the on-
screen caption ‘Live’, to denote the simultaneous occurrence. This could be done by a
spoken linguistic syntagm from the news presenter, like ‘joining me now from Sarajevo
is our correspondent there, Jeremy Bowen’, that serves as a connotation of immediacy.
As the voices and/or images of the reporter and the informants from the ground
connote a mythic meaning of ‘immediacy’, the voices of the host and guests connote
another mythic meaning of ‘authority’, as the guests are invited because they are either
experts or representatives of an authoritative organization. Both programmes use captions
indicating the location and identity of the people who are speaking to emphasize the
mythic meaning of ‘immediacy’ and/or ‘authority’, through highlighting the role of the
person speaking as a witness of what was happening. As the outbreak occurred in
several countries and involved various international organizations, geographical refer-
ences that were made in the programmes carry considerable significance. | coded all



Downloaded by [84.215.51.116] at 23:25 31 May 2016

JOURNAL OF AFRICAN CULTURAL STUDIES . 9

the indications of geographic locations of the reporters, informants and guests, as these
indicated locations (Freetown, for example) are places where the programmes strategically
reached out with their budget, regarded by the producers as the centres of happenings,
rendering either the sense of immediacy and/or authority, around which the narratives
and discourses should unfold.

The research finds drastic differences between the two programmes in deploying their
geographical focus throughout their Ebola coverage. IS depends almost exclusively on
researchers from British research institutions as sources of authoritative scientific infor-
mation (five guests), in addition to its strong links with London-based NGOs (four
guests) and media circles (two guests). IS's penchant for British sources contributes to
the centrality of London in its news source network. This can be proportionally
matched by the centrality of Nairobi in TA's network, as all the guests functioning as ana-
lysts with professional backgrounds are from Nairobi-based institutes. For instance, Dr
Kizito Lubano from the Kenya Medical Research Institute was invited to four of the six
episodes.

IS deployed more resources to the three affected countries than TA did. Footage and
interviews sent back by AJE reporters on the ground from Liberia, together with the
wired discussion with staff from MSF in Monrovia and Freetown, make up 50% of the geo-
graphical references emerging from the episodes. In comparison, TA made significantly
less contact with the affected countries.

The geographical deployment shows a strong bond between /S's studio in Doha and
AJE’s broadcasting centre in London, and between TA’s studio in Nairobi and CCTV's head-
quarters in Beijing, and the Washington DC Studio of CCTV America. This suggests that the
globalizing strategy of the two networks is effectively leveraging resources among their
branches worldwide, and their reporting on African affairs can be piggybacked on pro-
duction teams elsewhere.

The 91 pieces of coded geographical references are extracted from three types of
access to information: interviews, conference talks and the studio guests’ comments. IS
has a remarkably high rate (25.4%) of getting information from interviews conducted by
its journalists, if compared to TA’s 7.5%. The latter is more reliant on conferences as a
major source of information (22.5%) than is IS (15.6%). Eleven of the 13 informants
quoted in IS’s coverage are Africans from the affected countries, ranging from government
ministers to market traders, contributing to the coverage’s vividness and an enhanced
sense of immediacy. TA had only one African interviewee in its coverage, while most of
its information sources from Africa, other than the invited guests, are non-Africans or
taped conference talks. CCTV Africa, as a newcomer in the region, may yet have to
foster its rapport with the key informants. That being said, its capacity in reaching out
to the privileged members of the African élite is impressive. TA invited more African
guests than did IS. Sixty-one per cent, or 8 of the 13 guests presented in TA episodes
are Africans, while 3 of the 29 guests (10.3%) from the IS episodes are Africans. The contrast
suggests a hierarchy of sources that is embedded in the production of IS's Ebola coverage,
that African people are predominantly used as informants, but not as guests who can par-
ticipate in public debates staged by the programme. TA, on the contrary, seems to host a
forum where African voices are taken as a primary source of authority and expertise. Given
the overwhelming majority of the production team in CCTV Africa is Kenyan, the team
might continue to exploit their network established from their previous professional



Downloaded by [84.215.51.116] at 23:25 31 May 2016

10 & s.u

career in Nairobi. More importantly, keeping a dominant presence of African experts in the
studio accentuates the overall appearance of ‘Africanness’ that is so pronounced in the
channel’s mandate.

Putting things in perspective: stabilizing versus scrutinizing

Both TA and IS in their Ebola coverage tackled some salient concerns and themes: the
soaring death toll, the spreading of the fatal virus, the lack of resources in the affected
countries, the damage to local and regional economies, and the preparation for a possible
return of the virus. The ways in which they frame their narratives around the above themes
are fundamentally distinct from one another.

In their first episodes on the outbreak, both /S and TA familiarized their audience with
the current situation. In the first episode ‘Ebola: How far away is a cure?’ (IS1), IS highlights
the high fatality rate of the disease. The host and guests talked about the nature of the
virus, the way that the virus spreads, and the length of its incubation period. The host,
Mike Hanna, was persistent in wanting to know ‘how contagious is the virus?’ and ‘why
does the disease have greater movement than in the past?” and ‘how far away [it can
go] before we know something about the virus?’ To such questions, the guest scientists
were unable to give optimistic answers, using the metaphor of ‘a scientific hunt’ to
describe the challenges to understanding the Ebola virus. (IS1)

TA's first episode on Ebola, ‘Ebola crisis’ (TA1), was produced in mid-August when China
dispatched its first cargo carrying medicine and equipment aid to Guinea, Sierra Leone and
Liberia. The opposition between disease and development is built up in the discourse, using
China and Africa as two contrasting examples. This episode predominantly focused on the
Chinese medical aid, starting with a video interview in which the Chinese ambassador in
Liberia emphasized ‘the community of China and Africa’. Then the hostess, Beatrice Mar-
shall, asked a Chinese public health expert from Beijing (by wire) to elaborate on Chinese
medical aid to Africa. The latter explained that China has gained experience in handling
public health emergencies through dealing with SARS (severe acute respiratory syndrome)
and avian influenza, and the growth of the Chinese economy has given China more
capacity to aid others. Between the hostess and the two guest African experts, the style
of question and answer in this episode can be described as being ‘solution-oriented’, as
the guests identify the cause of the slow reaction from local and regional governments
as being a feature of ‘low level of development’ and ‘not much investment in building
the health system’, and they suggest that ‘the government must be held accountable
for the service’, and that the ‘African Union should be leading and must be very visible
and effective’, and ‘investment in the social system can lead to economic growth’ (TAT).

In TA’s third and special issue on Ebola (TA3), CCTV News English sent its star journalist,
James Chau, to interview his old acquaintance, Prof. Peter Piot, who co-discovered the
Ebola Virus in 1976, in Zaire. The main message of this half-hour interview is, in Piot’s
words, that the ‘solution can only come from within’. In spite of the bleak development
of the epidemic then (August 2014), more good news than bad news was disseminated,
as is evident in these sound bites whose meaning was accentuated by captions such as
‘Renewed interest in search of a cure’, ‘Mortality rate dropped to 50%’, ‘Nigeria, Congo
and DRC worked in a quite prompt way’, ‘Travel bans don't make sense’ and



Downloaded by [84.215.51.116] at 23:25 31 May 2016

JOURNAL OF AFRICAN CULTURAL STUDIES . 1

‘Compassionate use of trial drugs can be justified’ (TA3). Not many factual aspects relating
to the virus were discussed in addition to the retrospective account about the discovery of
the virus.

In defining the fight against Ebola, IS invited predominantly guests representing
Western organizations, in particular MSF, whose voice was presented in 8 of the 10 epi-
sodes. TA, on the contrary, staged no personnel from MSF, or from any other Western
aid organizations that were working on the ground. This meant that audiences lacked
first-hand information about what was going on in the field.

IS gathered more observations, and therefore understanding, about the difficulties in
the field. /1S2 and IS3 discuss the challenges, such as ‘people are very mobile in the
areas’, ‘the misinformed communities hid dead bodies and infected people, so that they
were not taken away by strangers’, ‘the ignorance from both the developed world and
local society’ and ‘the lack of human resources on the ground’ (/S2), ‘the non-existent
national Medicare system in Sierra Leone, Liberia and Guinea’ and ‘the lack of understand-
ing of the virus, due to its complexity’ (IS3).

TA, in its third and fourth episodes, discussed the challenges of containing Ebola in
general terms. The adversity was mainly ascribed to social problems: ‘the countries
affected have hardly recovered from civil war, resulting in dysfunctional systems, a lack
of trust in the authorities, poor housing’ (TA3) ‘slow reactions from the national govern-
ment’ and the lack of leadership by the African Union (TA4) . In its fifth episode, ‘Nigeria
beats Ebola: Guinea, Liberia and Sierra Leone ravaged’, Nigeria's success story is juxta-
posed with the distressing conditions in the other affected countries (TA5).

Both programmes discussed Ebola’s economic and social cost. TA had an episode
entitled ‘Ebola’s cost’ (TA2), which, instead of deliberating on the damage caused, is
centred on an IATA conference held in Sandton, Johannesburg, South Africa. The argu-
ment established through this episode was that an aviation ban in West Africa was not
necessary, and hence should not be enforced. However, the hostess did ask a cost-
related question to David Owiro, a Kenyan economic analyst, about whether the
economy in the three countries could recover. David Owiro answered with reassurance:
‘Certainly. They have huge extractive sectors, even if the agriculture sectors are out,
they will still generate income. They have to think about internal economic enhancement’
(TA2).

The IS episodes made persistent efforts to establish the financial and social cost of
Ebola. In IS3 on 31 July 2014, the host asked the medical director at International SOS
about the economic impact and human cost that Ebola will have on the area. The latter
replied that to give:

the absolute cost is difficult. It is a full flown blow on the economy, the working force, and the
soft side of social living such as tourism, leisure. Investments will be fewer. Increased medical
needs, protection equipment (...). The true cost is much higher than the cost of treating
patients. (/S3)

In mapping the costs of Ebola, issues such as food shortages and spiking prices (/54), the
suffering of the children deprived of their parents and of six months of school education,
and the stigma associated with local medical personnel who have fought against Ebola
(IS10) were discussed in the IS episodes. The cost of rebuilding the social system was



Downloaded by [84.215.51.116] at 23:25 31 May 2016

12 & s.u

estimated at 350 million U.S. dollars (IS70), which raised the question of how that amount
of money could be raised as well as best used.

In the wake of the outbreak, both TA and /S discussed the imminent issue of what could
be done before the next Ebola outbreak. IS staged a talk in March 2015 that was triggered
by an MSF excoriation slamming the governments of the affected countries and the
United Nations and WHO for their failure to react until a Spanish doctor died. The issue
of accountability is central in the talk, which turned into a semi-public hearing between
the hostess Dareen Abughaida, Christopher Stokes from MSF, and Christopher Dye, the
head of the WHO's Ebola Epidemiology team. Facing the pungent criticism by Stokes,
Dye admitted that WHO ‘would have responded in January’ but had to wait for a definitive
diagnosis of Ebola, which only emerged in March. Stokes went on to accuse governments
of withholding crucial data under political pressure and of causing the delay in the general
response. He also criticized the upcoming WHO agenda for confusing its own responsibil-
ities with those of the governments. Dye responded that there was a plan to create an
independent panel to assess the situation and to direct further actions.

TA aired its post-Ebola episode (TA6) on 24 May 2015, after Liberia was declared Ebola-
free on the 8th of May. This episode casts a different light on the role of WHO. It begins
with a video clip in which Margaret Chan, the Director-General of the WHO, was delivering
a speech at the WHO conference. Chan assured that WHO ‘will learn the lesson and make
the right changes’ and she promised new approaches ‘to ensure [that the] necessary
resources are available, to use the proper methods and accountable funding, and to estab-
lish a global workforce'. The TA studio neither challenged the WHO leader’s rhetoric, nor
made further inquiry into the implementation of the new approaches, before the micro-
phone was given to Margaret Harry, the spokesperson of WHO. Her status of authority
was validated by the hostess asking her to introduce the situations in Sierra Leone and
Liberia, and to comment on Nigeria's success. When she was asked, ‘What is WHO's
future response to the next outbreak?’ Harry offered some self-critical comments, saying
that ‘we didn’t work well with the local communities’, but she did not come up with Mar-
garet Chan’s line about the promised change inside WHO, but answered rather ambiva-
lently that ... nature will come back; many other infections in the animal can come to
the human world’. A more explicit suggestion about future solutions came from Dr
Lubano from Kenya, who advocated that Africa needs to develop its own mechanism of
disease prevention, a process in which the African Union needs to play a more proactive
role (TA6). In comparison with the more critical approach of IS towards the WHO, TA asked
no harsh questions nor caused any verbal confrontations, but asked easy questions that
did not target or criticize the WHO.

In reviewing the handling of the outbreak, one recurrent issue was whether the fact that
the Ebola disease was from remote, poor countries has marginalized research on the virus,
and hence hindered the development of a vaccine, as well as the reaction from the inter-
national community and organizations following the outbreak. The question about
whether the handling of the virus, the disease and the outbreak, has been politicized
by the central-peripheral power relations, to use a term Wallerstein used for his World-
System theory (Wallerstein 1974), was put forward many times in both programmes.
The host on IST asked frankly whether it was because the disease was from an underde-
veloped country, and hence attracted less resources to understand it. The scientist guest
answered, That's true, in part’ (/IS7). The TA hostess, Beatrice Marshall, also raised the



Downloaded by [84.215.51.116] at 23:25 31 May 2016

JOURNAL OF AFRICAN CULTURAL STUDIES . 13

ethical question: ‘why are the drugs given to one American and two Spanish persons,
while thousands of Africans were dying’ (TA2). She questioned whether, had the outbreak
been in Europe, the WHO would have reacted differently, to which Harry answered: ‘no,
but if so, it would have been picked up early’. ‘Diagnosis might come earlier. International
organizations are under international health regulation’ (TA6). African guests, who felt dis-
illusioned by the West, expressed their resentment. A Kenyan economic analyst remarked:
‘The West is not interested in Ebola, because it was not affected. We have to put money
and to address the concern over Ebola; we need to set our own solutions and agenda’
(TA2). Dr Lubano stressed that ‘Africa’s self-reliance and self-governance need to be
strengthened’ (TA2).

Throughout TA’s Ebola coverage, several pairs of oppositions have emerged from its
narratives (see Table 2). However, such salient oppositions are not to be found in the IS
episodes, whose narratives are structured differently and more or less problem-centred.
Most of its scrutinizing questions and detailed discussions are organized around severe
issues and challenges, leading to straightforward technical explanations and factual or
individual observations, leaving little room to mould any ideological opposition.

Berger notes that the criticism of semiological analysis holds that such analysis does not
discover a system of relationships but, instead, invents them (Berger 1991, 19). Berger
argues that the binary oppositions that are encoded in such a way as to be ‘naturally’ rea-
lized, which is partly corroborated by the analysis of the TA episodes here. The three pairs
of oppositions that have been detected so far stand out as conspicuous captions, the
framing by the host, and the prepared questions posed by the host, and these work in
tandem to achieve the effect that the audience are expected to actively make the associ-
ation between a pair of oppositions by themselves. These associations consistently built
up through the episodes. Not coincidently, the finding upholds the argument that
Chinese media in Africa are practising a sort of ‘constructive journalism’, which ‘can be
both positive and negative, with the purpose of finding solutions’ (Wan 2015). Zhang, a
Chinese media professor who stresses the importance of constructive journalism in
China-Africa media reporting, argues that such journalistic practices are solution-

Table 2. Pairs of opposition that have emerged from Talk Africa’s Ebola coverage.

Disease Development

o The spreading of the fatal disease e The example of China in dealing with a public health crisis
o The soaring death toll ¢ Investments in social infrastructures is the key

* No known cure e Solution from within

Challenges on the ground (in Guinea, Liberia, Sierra The exemplary success of Nigeria

Leone)

o Paralysed public service system e Technology used to track contacts

o Lack of trust in authorities o Better public awareness resulted from effective public

o Misinformed local communities communication

o Effective surveillance
e Better public health administration

Negligence of Western countries and international Self-reliance by African people

communities

o Slow reaction from WHO o African governments should invest in R&D of vaccines

¢ Lag in development of Ebola vaccine o African Union should take leadership

o Using experimental drugs on Western, but not o African governments should re-evaluate their public health

African, patients systems




Downloaded by [84.215.51.116] at 23:25 31 May 2016

14 & s.u

focused in a journalistic context, pushing the public and institutions to find solutions by
offering the necessary information, and setting media agendas that stimulate the
public’s concerns and debates (2014). In the case of the Ebola outbreak, the Talk Africa pro-
gramme seems to adopt a stabilizing role that tends to pacify its audience, through pitting
development against disease, providing successful examples, and showing the direction
for the future. Whether this strategy has served the needs of the African public is question-
able, as not much contextual knowledge was delivered in these episodes. The idea of sol-
ution-oriented reporting and constructive journalism can be simultaneous alternative and
mentally inhibiting. On the one hand, it does contribute to mitigating stereotyping of the
Third World in the First World media discourses as places of crisis and failed states, but on
the other hand, the risk of attaching ideological tasks to journalism that can eschew critical
journalistic investigations of vetting tough challenges and exploring into inconvenient
situations is evident in TA's Ebola coverage.

Discussion: is there a ‘real’ voice of the South?

The launch of CCTV Africa in 2012 is the first case in which sufficient resources were
invested to guarantee a continental reach, in terms of content, coverage and audience,
leading the way for competitors to follow. BBC World responded by launching Focus on
Africa and Al Jazeera English ‘followed suit by launching new programmes with an empha-
sis on Africa, including South to North and the series Tutu’s Children, which were added to
the existing feature programme Africa Investigates (Gagliardone 2013, 31). Gagliardone
sees CCTV's vast resources as a decisive advantage, which liberates editorial decisions
from financial constraints (2013, 32). My own visits to CCTV Africa’s headquarters in
Nairobi in 2013 confirmed the impression that financial concerns did not worry the
executives.

China may lead in taking the strategically important positions, but not necessarily
redressing the challenges in the African mediascape and taking the standard of pan-
African television journalism to another level. Three years after its creation, the production
of CCTV Africa has yet to be in a position to compete with AJE in terms of rendering imme-
diacy and professionalism, as has been suggested by this comparative study. Many of the
African journalists that | talked with during the fieldtrip admitted that their first choice for
regional and international news is AJE, and ‘if something happens, | will first switch to AJE,
because they are always fastest’, Mohammed Ali, a Kenyan television investigative journal-
ist commented. CCTV Africa’s news desk is staffed by a team consisting primarily of African
and international journalists. Beatrice Marshall, the host of TA, told me that she and her
team have full control over what they produce; that the supervision from the management
in Nairobi and Beijing is seldom more than nominal.

Censorship may not be necessary if the African-led production team has already ident-
ified with CCTV Africa’s official goal of ‘strengthening a positive image of Africa in Africa
and worldwide’ (Gagliardone 2013, 32). The new image of Africa is that the continent
‘while still consumed by intractable problems, also offers a vast array of opportunities to
African citizens and to those who believe in the continent’ (Gagliardone 2013, 32).
Having paid a close examination of the media discourse CCTV Africa produced on the
Ebola outbreak, this study asks a new question: is the new image of Africa to be produced



Downloaded by [84.215.51.116] at 23:25 31 May 2016

JOURNAL OF AFRICAN CULTURAL STUDIES . 15

at the cost of overt social criticism in the journalistic practice? If the answer is going to be a
YES, then it can herald a hazardous development.

In her pioneering study of Talk Africa, Zhang Xiaoling points out that many recurring
themes that have emerged from the programme reinforce China’s stand, such as ‘Con-
demnation of Western Intervention in African affairs’, ‘stressing the importance of stability
in reporting elections and democracy movements’, ‘reforming international systems’ and
‘Chinese support without conditions’. (Zhang 2013, 80). These themes allude to the idea of
‘constructive journalism’ described by Zhang Yangqiu. CCTV Africa can be viewed primarily
as a flagship of Chinese official media, that not only aims to guide global views on contem-
porary Sino-Africa relations, but also to create a discourse on international affairs, as an
alternative to a ‘Western’ discourse (Zhang 2013).

However, as my comparative study has shown and as | have argued here, the influence
of the Chinese agenda is deeply embedded in the superficial construction of the ‘African-
ness’ of CCTV in Africa’s media discourse. On the one hand, the Chinese management dis-
tances itself from the channel’s daily operation, which has been delegated to a team of
African (more specifically Kenyan) journalists and anchors. On the other hand, the
channel is serving China’s diplomatic objectives of maintaining stability and order and
of legitimating China’s presence in Africa, a mission that cannot be achieved if the
channel is not widely accepted as Africa’s own TV channel. This strategic concern leads
to a non-interventionist attitude towards the channel’s editorial autonomy and an unmis-
takably African outlook in its staffing profile. This instrumentalism can pre-empt a more
critical approach and prevent the channel from serving a broader range of public interests,
as demonstrated by TA’s Ebola coverage, which omitted or underrepresented many major
aspects and controversies of the outbreak.

AJE’s challenge in fulfilling its role as ‘the voice of the South’, as shown by IS’s Ebola cov-
erage, comes from their persistence in their ‘mainstream journalistic framing, terminology
and worldview’, if in Figenschou'’s word (2014, 70). In the case of Ebola coverage, the pro-
blematic underrepresentation of African voices at the roundtables is alarming, but it does
not come as a surprise, as the source hierarchies in AJE that were identified by Figenschou
have always existed. She underlines the internal criticism within the AJE newsroom, par-
ticularly from those with a professional background from Arab or other southern news
channels, concerned that the channel has been too cautious and unwilling to move
outside what they see as a Western oriented narrative, and consequently that controversial
voices are denied access on AJE, a channel that is predominantly run by former managers
of the British channels ITV or ITN (Figenschou 2014, 99). The case of Ebola coverage is
another example that AJE’s source hierarchies may have jeopardized AJE's self-proclaimed
role as the Voice of the South or ‘the Voice of Voiceless’ (Figenschou 2014, 99).

CCTV Africa and AJE represent the emerging powers in the trend of localization of global
news and global production of local news (Geniets 2013; Figenschou 2014; Thussu 2007;
Orengo 2005). In this historical process, the two channels’ existence in Africa has annexed
a new sense of importance to the continent’s media market, which may boost the job
market for local journalists and help to strengthen national and regional media. Viewing
Africa as a mature market for news consumption and a resource-rich field for news pro-
duction, both CCTV Africa and AJE dedicated extensive coverage to the continent, which
have augmented Africa’s voices in the global arena but far from being Africa’s own
voice. Instead of representing the voice of the South, the two international broadcasters



Downloaded by [84.215.51.116] at 23:25 31 May 2016

16 & s.u

bring along their unique business models and their own perspectives and objectives into
the construction of African discourse. This case study of their Ebola coverage exemplifies
how their predispositions, be it source hierarchies or embedded solution-oriented rhetoric
frame, can inflict on their representation of African affairs, and possibly feed into the pro-
duction of a new kind of Africa’s Otherness.

Note

1. By ‘mythic’, he means the making of myth, drawing on the work of Roland Barthes. Myth here
refers to ways of thinking about the media product, or ideas that are structured to send a par-
ticular reader or viewer of the text (Bignell 1997, 16).

Disclosure statement

No potential conflict of interest was reported by the author.

Funding information

This work is part of the result from the research project “The Voice of China in Africa”, funded by the
Research Council of Norway.

References

AJE (Al Jazeera English). 2014. “Work for us.” Accessed February 24, 2016. http://www.aljazeera.com/
aboutus/2009/10/2009103081456514230.html.

Al Jazeera. 2009. “How to Watch Al Jazeera English on TV.” Accessed November 25, 2015. http://www.
aljazeera.com/watchaje/20091022172112636517.html.

Allan, Stuart. 2004. News Culture: Issues in Cultural and Media Studies. Buckingham: Open University
Press.

Berger, A. Asa. 1991. Media Analysis Techniques: Revised Edition. Newbury Park: Sage.

Bignell, Jonathan. 1997. Media Semiotics: An Introduction. Manchester: Manchester University Press.

CCTV. 2009. “Brief Introduction to China Central Television (CCTV).” Published December 7, 2009.
http://english.cntv.cn/20091207/103449.shtml.

CCTV Africa. 2013. “About.” Published April 14, 2013. https://www.youtube.com/user/CCTVAFRICALIVE/
about.

CCTV Africa. 2015. “About Program: Faces of Africa.” http://cctv.cntv.cn/Im/facesofafrica/index.shtml.

Figenschou, Tine Ustad. 2014. Al Jazeera and the Global Media Landscape: The South is Talking Back.
New York: Routledge.

Gagliardone, Iginio. 2013. “China as a Persuader: CCTV Africa’s First Steps in the African
Mediasphere.” Ecquid Novi: African Journalism Studies 34 (3): 25-40. doi:10.1080/02560054.2013.
834835.

Geniets, Anne. 2013. The Global News Challenge: Market Strategies of International Broadcasting
Organizations in Developing Countries. New York: Routledge.

Hall, Stuart. 1980. “Encoding/Decoding.” In Culture, Media, Language, edited by Stuart Hall, Dorothy
Hobson, Andrew Love, and Paul Willis, 128-138. London: Hutchinson.

Hallin, Daniel C.,, and Paolo Mancini. 2004. Comparing Media Systems: Three Models of Media and
Politics. Cambridge: Cambridge University Press.

Keeplinger, Hans M., and Richard Lemke. 2015. “Instrumentalizing Fukushima: Comparing Media
Coverage of Fukushima in Germany, France, the United Kingdom, and Switzerland.” Political
Communication, published 19 Jun 2015 online. doi:10.1080/10584609.2015.1022240.


http://www.aljazeera.com/aboutus/2009/10/2009103081456514230.html
http://www.aljazeera.com/aboutus/2009/10/2009103081456514230.html
http://www.aljazeera.com/watchaje/20091022172112636517.html
http://www.aljazeera.com/watchaje/20091022172112636517.html
http://english.cntv.cn/20091207/103449.shtml
https://www.youtube.com/user/CCTVAFRICALIVE/about
https://www.youtube.com/user/CCTVAFRICALIVE/about
http://cctv.cntv.cn/lm/facesofafrica/index.shtml
http://dx.doi.org/10.1080/02560054.2013.834835
http://dx.doi.org/10.1080/02560054.2013.834835
http://dx.doi.org/10.1080/10584609.2015.1022240

Downloaded by [84.215.51.116] at 23:25 31 May 2016

JOURNAL OF AFRICAN CULTURAL STUDIES . 17

Liebes, Tamar. 1992. “Our War/ Their War: Comparing the Intifada and the Gulf War on U.S. and Israel
Television.” Critical Studies in Mass Communication 9 (1): 1-12.

Mi, Xiaobing, Cheng Yamin, Ye Zhongpin, Ye Zhipeng, Bi Yangyi, Sun Feifei, Zhou Fubing, and Yang
Suntian. 2014. “CCTV: An Organizational Structure Analysis.” Accessed November 25, 2015. http://
wenku.baidu.com/view/e39b8a02e518964bcf847ccc.html?re=view.

Nairobiwire.com. 2012. “Aljazeera Cancels Plans To Launch Aljazeera Swabhili.” Accessed October
1. http://nairobiwire.com/2012/10/aljazeera-cancels-plans-to-launch.html.

Orengo, Alberto. 2005. “Localising News: Translation and the ‘Gljobal-national’ Dichotomy.”
Language and Intercultural Communication 5 (2): 168-187.

Reeve-Cook, Anthony. 2006, November 13. “Frost settles on Al Jazeera English flagship.” C21 Media.
Archived from the original on December 16, 2011. http://web.archive.org/web/20110524030615/
www.c21media.net/news/detail.asp?article=33191&area=1.

Thussu, Daya. 2007. “Mapping Global Media Flow and Contra-Flow.” In Media in the Move: Global Flow
and Contra-Flow, edited by Daya K. Thussu, 10-29. London: Routledge.

Wallerstein, Immanuel. 1974. The Modern World System: Capitalist Agriculture and the Origins of the
European World Economy in the Sixteenth Century. New York: Academic Press.

Wan, James. 2015. “Propaganda or Proper Journalism China’s Media Expansion in Africa.” Africa
Argument, published August 18, 2015. http://africanarguments.org/2015/08/18/propaganda-or-
proper-journalism-chinas-media-expansion-in-africa/.

Whitaker, Brian. 2011. “Al-Jazeera - How Arabic News Channel became a Key Player in Global Media.”
The Guardian, September 20. http://www.theguardian.com/media/2011/sep/20/al-jazeera-arabic-
channel-key-player.

World Health Organization. 2015. “Ebola Virus Disease.” Fact sheet N°103, Updated August 2015.
http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs103/en/.

Zhang, Yangiu. 2014. “Understanding China’s Media in Africa from the Perspective of Constructive
Journalism.” Paper presented at the international conference China and Africa Media,
Communications and Public Diplomacy, September 10-11, Beijing.

Zhang, Xiaoling. 2013. “How Ready Is China for a China-Style World Order? China’s State Media
Discourse under Construction.” Ecquid Novi: African Journalism Studies 34 (3): 78-95. doi:10.
1080/02560054.2013.834834.


http://wenku.baidu.com/view/e39b8a02e518964bcf847ccc.html?re=view
http://wenku.baidu.com/view/e39b8a02e518964bcf847ccc.html?re=view
http://nairobiwire.com/2012/10/aljazeera-cancels-plans-to-launch.html
http://web.archive.org/web/20110524030615/www.c21media.net/news/detail.asp?article=33191&area=1
http://web.archive.org/web/20110524030615/www.c21media.net/news/detail.asp?article=33191&area=1
http://africanarguments.org/2015/08/18/propaganda-or-proper-journalism-chinas-media-expansion-in-africa/
http://africanarguments.org/2015/08/18/propaganda-or-proper-journalism-chinas-media-expansion-in-africa/
http://www.theguardian.com/media/2011/sep/20/al-jazeera-arabic-channel-key-player
http://www.theguardian.com/media/2011/sep/20/al-jazeera-arabic-channel-key-player
http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs103/en/
http://dx.doi.org/10.1080/02560054.2013.834834
http://dx.doi.org/10.1080/02560054.2013.834834

	Abstract
	Introduction
	Methodology
	Still a long way from being the ‘media of the South’
	Different geographic references
	Putting things in perspective: stabilizing versus scrutinizing

	Discussion: is there a ‘real’ voice of the South?
	Note
	Disclosure statement
	References

